onsdag 16 februari 2011

CBS korrespondenten våldtogs i Egypten

Det amerikanska tv-bolaget CBS korrespondent Lara Logan misshandlades och våldtogs när hon bevakade firandet på Tahrirtorget i Kairo i fredags då president Hosni Mubarak avgick. Logan och hennes medarbetare omringades av omkring 200 ursinniga människor, uppger CBS. Logan kom ifrån sina medarbetare och misshandlades och våldtogs brutalt innan hon räddades av en grupp kvinnor och omkring 20 egyptiska soldater. Hon vårdas nu på sjukhus i USA. Dagens Nyheter...

3 kommentarer:

  1. Ja tro ni på Svenska medier. Enligt amerikanska medier blev hon sexually assaulted eller enbart assaulted. Visst väldigt jävligt men DN:s rubriksättning får en att tro att det handlade om en gruppvåldtäkt. Men så var det inte va?

    http://abcnews.go.com/US/lara-logan-hospitalized-sexually-attacked-egypt-protesters-celebration/story?id=12925235

    She was surrounded and suffered a brutal and sustained sexual assault and beating

    Jag försvarar absolut inte övergreppen och misshandeln. Men kalla saker för deras rätta namn.

    SvaraRadera
  2. Visst håller jag med om att det är både idiotiskt och skadligt att sätta fel rubrik, eftersom det förstärker fördomar och visar dålig tillförlitlighet.

    Men å andra sidan sker våldtäkter dyget runt, både i Egypten och Sverige, och övergrepp mot "offentliga" personer inför medier kan vara ett sätt att dra uppmärksamhet till ett problem som oftast skyfflas undan i rädsla för att trampa män på ömma tår eller också används som slagträ av inbitna manshatare.

    Att få en vettig debatt kring våldtäkt tycks fullständigt omöjligt, även i ett "civiliserat" land som Sverige. Det utmynnar oftast i ett smutsigt könskrig där ingen är vinnare.

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna, jag valde att lita på DN när jag skrev om detta, men ingen är felfri och DN är inget undantag. Jag håller med dig Annika om att det pågår ett smutsigt könskrig. Vi män förlorar lika mycket om inte mer än vad kvinnorna gör. Efter allt, det är något i min natur som gör det lite svårare för mig att sympatisera med den starkare parten i en konflikt. Och därför bör vi inte ha en konfliktaktig inställning till detta. Våldet är traumatiskt nog utan en slitande diskussion.

    SvaraRadera